wtorek, 13 grudnia 2011

Czym jest oferta last minute?




Last minute to w ostatnim czasie najbardziej popularna opcja wycieczek turystycznych. Kusi atrakcyjną ofertą a przede wszystkim jeszcze bardziej atrakcyjną ceną. Zobaczmy zatem, co tak naprawdę kryje się pod terminem last minute?

Oferta last minute to nic innego, jak oferta z ostatniej chwili - równie wartościowa, jak ta, którą możemy wykupić w szczycie sezonu turystycznego, jednak dużo tańsza. Spowodowane jest to tym, że oferty takie pojawiają się w bardzo krótkim czasie przed wyjazdem. Biura nie będąc w stanie sprzedać danej wycieczki po normalnej cenie katalogowej oraz ponosząc pewne stałe koszty związane z organizacją i przygotowaniem oferty (koszty czarterów, zakupu miejsc noclegowych) podjęły działanie mające na celu odzyskanie chociażby części zainwestowanych pieniędzy. 

Decydując się na wycieczkę typu last minute nie można sugerować się wyłącznie korzystną ceną. Należy zawsze dokładnie sprawdzić, co zawiera oferta oraz zapoznać się z umową. Mimo, że wykupując wycieczkę w opcji last minute mamy takie same prawa, jak osoby, które kupiły wycieczkę z dużym wyprzedzeniem (np. na początku sezonu), w razie jakichkolwiek pytań i wątpliwości powinniśmy zwrócić się o pomoc do pracownika biura podróży. Wybierając ofertę, zapytajmy, kto faktycznie jest organizatorem wyjazdu (nie zawsze jest to biuro, z którym podpisujemy umowę) - jeśli nazwa nic nam nie mówi, sprawdźmy wśród znajomych albo w izbie turystyki, czy to firma godna zaufania. Niektóre biura podróży podają w ofercie kompletną cenę wyjazdu turystycznego, ale są i tacy, którzy kuszą "gołą" ceną, np. przelotu i zakwaterowania, a za ubezpieczenie, transfery, opłaty lotniskowe i tzw. dopłaty paliwowe klient płaci ekstra (nie można z nich z zrezygnować - wszystkie są obowiązkowe). Dobrze jeśli informacja o dodatkowych kosztach - na ogół podawana mniejszym, nierzucającym się w oczy drukiem - w ogóle się pojawia; bywa, że dowiadujesz się o nich dopiero w momencie płacenia. W przypadku last minute bardzo często biuro obiecuje jedynie określony standard, bez podania nazwy hotelu - gdzie trafimy, dowiemy się dopiero po przylocie. Takim propozycjom biura wymyślają często własne nazwy - "Fortuna", "Joker" etc. Jeśli chcesz spędzać czas głównie na plaży, przed wyjazdem upewnij się, jak masz do niej daleko i czy nie będziesz musiał dojeżdżać hotelowymi mikrobusikami.

Pierwszą i zarazem podstawową zaleta wyjazdów typu las minute jest atrakcyjna, dużo niższa od wyjściowej cena. Taka wycieczka jest tańsza, ale pełnowartościowa. Klient ma prawo korzystać z całej palety usług, tak samo jak turysta, który wykupił ofertę wcześniej. Drugą, jest fakt, że oferta last minute nie może zostać odwołana i wyjazd na pewno dojdzie do skutku. Trzecią zaletą jest to, że cena oferty nie może ulec zmianie. Nawet podwyżka cen paliwa nie wpłynie na jej cenę. A to dlatego, że w okresie 20 dni przed datą wyjazdu cena ustalona w umowie nie może być podwyższona (nawet gdyby w tym okresie nastąpił wzrost kosztów transportu, ceł, podatków, opłat kursów walut). Niestety szukając takich ofert należy liczyć się z tym, że nie jesteśmy jedyni i miejsca promocyjne dość szybko znikają z systemów rezerwacyjnych. Trzeba pamiętać także o tym, że miejsca w najlepszych i najpopularniejszych wśród turystów hotelach, zwykle sprzedają się na długo przed sezonem.

Biura podróży prześcigaj się w najróżniejszych ofertach last minute, praktycznie w każde miejsce świata. Jest to świetny sposób na zwiedzenie atrakcyjnych miejsc za przystępną cenę.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz